Blog: Voorraadinventarisaties

31-12-2021

Hi allemaal! Daar ben ik weer met een nieuwe blog. Dit keer vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de voorraadinventarisaties die rond deze tijd van het jaar plaatsvinden.

December = voorraad tellen

Corona of geen corona, in de decembermaand moet ook de voorraad weer geteld worden! De afspraken met klanten hiervoor zijn gemaakt en de eerste inventarisaties zijn al uitgevoerd. Hoe gaat zo’n voorraadinventarisatie er nou precies aan toe? Dat vertel ik jullie in deze blog.

Het voorraadproces

Wij starten met het maken van een afspraak met de klant. Tijdens deze afspraak wonen wij de voorraadinventarisatie bij. Deze voorraad kan van alles zijn: kaas, vlees, auto’s, varkens, noem maar op. Ook bespreken we met de klant hoe het voorraadproces in elkaar zit. Hierbij brengen wij onder andere in kaart op welke locaties voorraad ligt, wat de waarde hiervan is, hoe vaak de voorraad jaarlijks word geteld, of de voorraad integraal (geheel) of partieel (gedeeltelijk) wordt geteld en op welke manier de voorraadverschillen worden geanalyseerd.

Steekproef voorraadlijsten

Als wij een duidelijk beeld hebben van het voorraadproces, starten wij met de analyse en selectie op basis van de voorraadlijst(en). Dit doen wij aan de hand van het zogeheten steekproefmodel. Dit model bepaalt de minimale steekproefomvang op basis van verschillende gegevens, bijvoorbeeld de voorraadwaarde en de materialiteit. Aselect worden vervolgens verschillende voorraadartikelen geselecteerd. Deze selectie vanuit de voorraadlijsten noemen we de list-to-floor selectie en betreft de selectie waarmee we vervolgens echt aan de slag gaan. Van de voorraadartikelen uit de list-to-floor willen wij het bestaan vaststellen. Zijn de artikelen volgens de voorraadlijst ook écht aanwezig? En zijn de voorraadlijsten vanuit het systeem volledig? We controleren of alle voorraadartikelen in het magazijn terugkomen op de voorraadlijsten. 

Verschillenanalyse

Als de telling gereed is, besteden wij aandacht aan de verschillenanalyse. In sommige gevallen gaan wij mee terug het magazijn in om eventuele verschillen uit te zoeken of voorraadartikelen nogmaals te tellen. Wanneer ook deze stap gereed is, is de voorraadinventarisatie afgerond en zorgen wij dossiertechnisch ervoor dat bovenstaande stappen en bevindingen allen terugkomen in een inventarisatieverslag. De verdere controle van de voorraad zal vervolgens plaatsvinden tijdens de eindejaarscontrole.

Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen voorzien van een leuk inkijkje in onze werkzaamheden en tot snel in mijn volgende blog! Houden jullie onze socialmediapagina’s LinkedIn en Instagram ook in de gaten voor alle nieuwtjes en updates? 

Groetjes Annemiek

Bekijk ook

Werken en leren: de ervaringen van Jill

20-07-2022

Jill de Leeuw is sinds september 2021 werkzaam bij Audit To Be. Ze combineert haar werk bij Audit To Be met een deeltijdstudie: Bachelor of Science in Accountancy. Hoe bevalt de combinatie werken en leren? In deze blog vertelt Jill over haar ervaringen. Studeren en praktijkervaring opdoen"In 2021 slaagde ik voor mijn vwo-diploma en besloot hierna om een deeltijdstudie te doen. Vier dagen werken en één dag studie. Helemaal stoppen met studie vond ik erg zonde, maar vijf dagen in de week in een klaslokaal zitten, zag ik ook niet zo zitten. Toen kwam ik deze....

Lees meer

Praktijkopleiding tot registeraccountant (RA)

15-06-2022

Hallo allemaal, er is wat tijd overheen gegaan (busy season), maar hier ben ik weer met een nieuwe blog. Dit keer vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de praktijkopleiding tot registeraccountant....

Lees meer

Casestudy Zorg-Vuldig: “Ondersteuning op het moment dat het nodig is”

28-04-2022

Hallo allemaal, door busy season was het even wat rustiger op onze nieuwspagina, maar hier ben ik weer! Dit keer geen blog, maar een casestudy waarin één van onze klanten Zorgorganisatie....

Lees meer