Blog: Voorraadinventarisaties

31-12-2021

Hi allemaal! Daar ben ik weer met een nieuwe blog. Dit keer vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de voorraadinventarisaties die rond deze tijd van het jaar plaatsvinden.

December = voorraad tellen

Corona of geen corona, in de decembermaand moet ook de voorraad weer geteld worden! De afspraken met klanten hiervoor zijn gemaakt en de eerste inventarisaties zijn al uitgevoerd. Hoe gaat zo’n voorraadinventarisatie er nou precies aan toe? Dat vertel ik jullie in deze blog.

Het voorraadproces

Wij starten met het maken van een afspraak met de klant. Tijdens deze afspraak wonen wij de voorraadinventarisatie bij. Deze voorraad kan van alles zijn: kaas, vlees, auto’s, varkens, noem maar op. Ook bespreken we met de klant hoe het voorraadproces in elkaar zit. Hierbij brengen wij onder andere in kaart op welke locaties voorraad ligt, wat de waarde hiervan is, hoe vaak de voorraad jaarlijks word geteld, of de voorraad integraal (geheel) of partieel (gedeeltelijk) wordt geteld en op welke manier de voorraadverschillen worden geanalyseerd.

Steekproef voorraadlijsten

Als wij een duidelijk beeld hebben van het voorraadproces, starten wij met de analyse en selectie op basis van de voorraadlijst(en). Dit doen wij aan de hand van het zogeheten steekproefmodel. Dit model bepaalt de minimale steekproefomvang op basis van verschillende gegevens, bijvoorbeeld de voorraadwaarde en de materialiteit. Aselect worden vervolgens verschillende voorraadartikelen geselecteerd. Deze selectie vanuit de voorraadlijsten noemen we de list-to-floor selectie en betreft de selectie waarmee we vervolgens echt aan de slag gaan. Van de voorraadartikelen uit de list-to-floor willen wij het bestaan vaststellen. Zijn de artikelen volgens de voorraadlijst ook écht aanwezig? En zijn de voorraadlijsten vanuit het systeem volledig? We controleren of alle voorraadartikelen in het magazijn terugkomen op de voorraadlijsten. 

Verschillenanalyse

Als de telling gereed is, besteden wij aandacht aan de verschillenanalyse. In sommige gevallen gaan wij mee terug het magazijn in om eventuele verschillen uit te zoeken of voorraadartikelen nogmaals te tellen. Wanneer ook deze stap gereed is, is de voorraadinventarisatie afgerond en zorgen wij dossiertechnisch ervoor dat bovenstaande stappen en bevindingen allen terugkomen in een inventarisatieverslag. De verdere controle van de voorraad zal vervolgens plaatsvinden tijdens de eindejaarscontrole.

Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen voorzien van een leuk inkijkje in onze werkzaamheden en tot snel in mijn volgende blog! Houden jullie onze socialmediapagina’s LinkedIn en Instagram ook in de gaten voor alle nieuwtjes en updates? 

Groetjes Annemiek

Bekijk ook

Vervolg actualiteiten in de accountancybranche

07-12-2021

Hi allemaal, daar ben ik weer. Als vervolg op mijn voorgaande blog schrijf ik, Annemiek, deze blog samen met Anneloes. Anneloes is onze hr-stagiair én mijn tweelingzus. Zij verricht voor Stolp+KAB en Audit To Be onderzoek naar het aantrekken, binden, boeien en behouden van medewerkers. Dit zijn namelijk factoren die bijdragen aan het werkgeluk. Hoi Anneloes, leuk dat je meewerkt aan deze blog! Kun je ons meer vertellen over de aanleiding van jouw onderzoek?"Zeker! De accountantssector kent al een aantal jaren schaarste op de arbeidsmarkt. De vraag naar (hoogopgeleid)....

Lees meer

Werkdruk in de accountancy, hoe gaan wij daarmee om?

21-10-2021

Hallo allemaal, in deze blog vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de actualiteiten in de accountancybranche. Ik ga specifiek in op de werkdruk en het personeelstekort in de accountancy. Ook deel ik mijn visie....

Lees meer

Nieuwe collega’s Jill en Shabana stellen zich voor

21-09-2021

Hi allemaal! In deze blog laat ik, Annemiek, jullie kennismaken met onze nieuwe collega's: Jill (J) en Shabana (S). Willen jullie jezelf even kort voorstellen?J: "Hoi, ik ben Jill! Ik ben 19 jaar en dit jaar....

Lees meer