Blog: Werkdruk in de accountancy, hoe gaan wij daarmee om?

21-10-2021

Hallo allemaal, in deze blog vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de actualiteiten in de accountancybranche. Ik ga specifiek in op de werkdruk en het personeelstekort in de accountancy. Ook deel ik mijn visie hierover met jullie.

Werkdruk in de accountancy

Het is een regelmatig terugkerend onderwerp op diverse nieuwssites voor accountants: de hoge werkdruk. Zeker in het voorjaar, het zogeheten 'busy season'. Steeds meer jonge professionals geven aan dat de combinatie werk, studie en privé niet meer in balans is.

Volgens de nieuwssite de Accountant (2020) wordt de werkdruk volgens de jonge professionals met name veroorzaakt door de capaciteit van het kantoor, de planning, de oplevering van informatie door klanten en door een combinatie van werk, studie en privé. De werkdruk heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit van het werk dat zij leveren, maar ook op het persoonlijk welzijn.

Ga het gesprek aan

Graag neem ik jullie mee in mijn visie hierover. De afgelopen tijd merken wij en ieder ander kantoor meer dan ooit dat de branche onder druk staat. Er is meer werk dan wij met de beschikbare handjes aan kunnen. Tot zekere mate leidt dit onvermijdelijk in een hoge werkdruk. Ik ben echter van mening dat het noodzakelijk is om binnen het kantoor het gesprek continu aan te gaan over de werkdruk en zeker ook over de werk-, studie- en privé-balans. Alleen als je hier met elkaar open over communiceert, kan je tot een passende oplossing komen.

Wees open, eerlijk en maak het bespreekbaar

Uit ervaring kan ik vertellen dat we bij ons op kantoor dit gesprek altijd open en eerlijk voeren. Kom je in de knoop met tentamens? Geef dit tijdig aan. Heb je teveel werk of hooi op je bordje? Maak het bespreekbaar. Ook in verschillende nieuwsberichten lees ik gelukkig steeds vaker dat er meer aandacht is voor het welzijn van de medewerkers en wordt een gesprek hierover steeds meer geaccepteerd.

Ik denk dat dit een goede stap is in de richting van de oplossing van het probleem. De extra medewerkers liggen wellicht niet voor het oprapen, maar met open en eerlijke communicatie voorkom je in ieder geval dat er medewerkers uitvallen als gevolg van burn-outs of andere persoonlijke welzijnsklachten.

Werken in de accountancy: altijd uitdagend!

Open en eerlijke communicatie staat bij ons op kantoor hoog in het vaandel en ik denk dat dit zeker in deze tijd van groot belang is. Laten we met elkaar duimen dat de accountancybranche weer opleeft en dat de aanwas van personeel toeneemt. Want eerlijk is eerlijk, ons werk is toch veel te mooi en altijd uitdagend! 

Tot de volgende!

Groetjes Annemiek

Bekijk ook

Voorraadinventarisaties

31-12-2021

Hi allemaal! Daar ben ik weer met een nieuwe blog. Dit keer vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de voorraadinventarisaties die rond deze tijd van het jaar plaatsvinden.December = voorraad tellenCorona of geen corona, in de decembermaand moet ook de voorraad weer geteld worden! De afspraken met klanten hiervoor zijn gemaakt en de eerste inventarisaties zijn al uitgevoerd. Hoe gaat zo’n voorraadinventarisatie er nou precies aan toe? Dat vertel ik jullie in deze blog.Het voorraadprocesWij starten met het maken van een afspraak met de klant. Tijdens deze afspraak....

Lees meer

Vervolg actualiteiten in de accountancybranche

07-12-2021

Hi allemaal, daar ben ik weer. Als vervolg op mijn voorgaande blog schrijf ik, Annemiek, deze blog samen met Anneloes. Anneloes is onze hr-stagiair én mijn tweelingzus. Zij verricht voor Stolp+KAB en Audit To Be....

Lees meer

Nieuwe collega’s Jill en Shabana stellen zich voor

21-09-2021

Hi allemaal! In deze blog laat ik, Annemiek, jullie kennismaken met onze nieuwe collega's: Jill (J) en Shabana (S). Willen jullie jezelf even kort voorstellen?J: "Hoi, ik ben Jill! Ik ben 19 jaar en dit jaar....

Lees meer