Blog: Werkdruk in de accountancy, hoe gaan wij daarmee om?

21-10-2021

Hallo allemaal, in deze blog vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de actualiteiten in de accountancybranche. Ik ga specifiek in op de werkdruk en het personeelstekort in de accountancy. Ook deel ik mijn visie hierover met jullie.

Werkdruk in de accountancy

Het is een regelmatig terugkerend onderwerp op diverse nieuwssites voor accountants: de hoge werkdruk. Zeker in het voorjaar, het zogeheten 'busy season'. Steeds meer jonge professionals geven aan dat de combinatie werk, studie en privé niet meer in balans is.

Volgens de nieuwssite de Accountant (2020) wordt de werkdruk volgens de jonge professionals met name veroorzaakt door de capaciteit van het kantoor, de planning, de oplevering van informatie door klanten en door een combinatie van werk, studie en privé. De werkdruk heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit van het werk dat zij leveren, maar ook op het persoonlijk welzijn.

Ga het gesprek aan

Graag neem ik jullie mee in mijn visie hierover. De afgelopen tijd merken wij en ieder ander kantoor meer dan ooit dat de branche onder druk staat. Er is meer werk dan wij met de beschikbare handjes aan kunnen. Tot zekere mate leidt dit onvermijdelijk in een hoge werkdruk. Ik ben echter van mening dat het noodzakelijk is om binnen het kantoor het gesprek continu aan te gaan over de werkdruk en zeker ook over de werk-, studie- en privé-balans. Alleen als je hier met elkaar open over communiceert, kan je tot een passende oplossing komen.

Wees open, eerlijk en maak het bespreekbaar

Uit ervaring kan ik vertellen dat we bij ons op kantoor dit gesprek altijd open en eerlijk voeren. Kom je in de knoop met tentamens? Geef dit tijdig aan. Heb je teveel werk of hooi op je bordje? Maak het bespreekbaar. Ook in verschillende nieuwsberichten lees ik gelukkig steeds vaker dat er meer aandacht is voor het welzijn van de medewerkers en wordt een gesprek hierover steeds meer geaccepteerd.

Ik denk dat dit een goede stap is in de richting van de oplossing van het probleem. De extra medewerkers liggen wellicht niet voor het oprapen, maar met open en eerlijke communicatie voorkom je in ieder geval dat er medewerkers uitvallen als gevolg van burn-outs of andere persoonlijke welzijnsklachten.

Werken in de accountancy: altijd uitdagend!

Open en eerlijke communicatie staat bij ons op kantoor hoog in het vaandel en ik denk dat dit zeker in deze tijd van groot belang is. Laten we met elkaar duimen dat de accountancybranche weer opleeft en dat de aanwas van personeel toeneemt. Want eerlijk is eerlijk, ons werk is toch veel te mooi en altijd uitdagend! 

Tot de volgende!

Groetjes Annemiek

Bekijk ook

Werken en leren: de ervaringen van Jill

20-07-2022

Jill de Leeuw is sinds september 2021 werkzaam bij Audit To Be. Ze combineert haar werk bij Audit To Be met een deeltijdstudie: Bachelor of Science in Accountancy. Hoe bevalt de combinatie werken en leren? In deze blog vertelt Jill over haar ervaringen. Studeren en praktijkervaring opdoen"In 2021 slaagde ik voor mijn vwo-diploma en besloot hierna om een deeltijdstudie te doen. Vier dagen werken en één dag studie. Helemaal stoppen met studie vond ik erg zonde, maar vijf dagen in de week in een klaslokaal zitten, zag ik ook niet zo zitten. Toen kwam ik deze....

Lees meer

Praktijkopleiding tot registeraccountant (RA)

15-06-2022

Hallo allemaal, er is wat tijd overheen gegaan (busy season), maar hier ben ik weer met een nieuwe blog. Dit keer vertel ik, Annemiek Schoneveld, jullie meer over de praktijkopleiding tot registeraccountant....

Lees meer

Casestudy Zorg-Vuldig: “Ondersteuning op het moment dat het nodig is”

28-04-2022

Hallo allemaal, door busy season was het even wat rustiger op onze nieuwspagina, maar hier ben ik weer! Dit keer geen blog, maar een casestudy waarin één van onze klanten Zorgorganisatie....

Lees meer